Online mediation consument en webwinkel: ODR

Bergman Juridisch Adviesbureau Geen categorie Leave a Comment

Image

Winkelen vanaf de bank, in de trein of om 4 uur s’nachts. Online winkels hebben dit voor ons mogelijk gemaakt. Het is gemakkelijk, snel en soms zelfs goedkoper dan een product in de winkel kopen. Toch verlopen niet alle aankopen soepel. Zo kan er sprake zijn van beschadiging aan een product, problemen met de (terug)betalingen en bezorging die te laat heeft plaatsgevonden.

In 2016 richtte de Europese Commissie het Online Dispute Resolution op. Dit platform lost buiten de rechtszaal conflicten op over producten en diensten die online zijn verkocht. Een goedkoop en snel alternatief op een lang en prijzig proces.

Cijfers
Inmiddels zijn er totaal al bijna 75.000 klachten ingediend via het ODR. Hiervan hebben de meesten betrekking op luchtvaartmaatschappijen en kledingwinkels. Nederlandse consumenten zijn verantwoordelijk voor 1854 van deze klachten op het moment van schrijven. Maar hoe gaat deze procedure in zijn werk?

Klacht indienen
Voordat een klacht ingediend wordt, moeten beide partijen eerst proberen er zelf uit te komen. Lukt dit niet, dan kan de consument online een klachtenformulier indienen bij de ODR. Hierbij wordt gevraagd naar informatie over de consument, de ondernemer, de bestelling en de klacht over de bestelling. Wanneer de klacht is ingediend, zal de ondernemer zijn goedkeuring moeten geven om het geschil online op te laten lossen.

Geschillencommissie
Staan beide partijen open om het probleem via de ODR op te lossen, dan is het tijd voor de volgende stap. Binnen 30 dagen zullen beide partijen het eens moeten worden over welk geschillenorgaan de klacht in behandeling zal nemen.

Resultaat
Via de website zal de beslissing van de commissie bekend gemaakt worden. Hiervoor zal een speciaal account aangemaakt moeten worden. Wanneer er wordt ingelogd kan het resultaat bekeken worden.

Voorwaarden
Wanneer een klacht wordt ingediend, is het voor de ondernemer geen verplichting om mee te werken via het ODR.
Dit betekent niet dat je niks kan doen als consument zijnde. Er bestaan namelijk niet voor niets consumentenrechten. Wel betekent dit dat er andere rechtshulp ingeschakeld zal moeten worden om het probleem op te lossen.

contactgegevens


Postadres
Henri Dunantlaan 2
9723 AD Groningen

Bezoekadres (op afspraak)
Henri Dunantlaan 2
9728 HD Groningen

  • 050 785 22 82
  • 050 711 93 80
  • 06 482 66 566
  • www.bergmanjuridisch.nl
  • info@bergmanjuridisch.nl

wij werken samen met



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *