9 redenen om (opnieuw) een GDPR-Assessment te doen:

Luc Heerema Geen categorie Leave a Comment

GDPR / AVG

Wat is de GDPR?

GDPR is een afkorting voor General Data Protection Regulation, in het Nederlands ook wel Algemene Verordening Gegevensbescherming genoemd. Het is erg belangrijk dat uw bedrijf GDPR-compliant is en blijft, er wordt namelijk steeds strenger gehandhaafd op de wijze waarop u met de gegevens van uw klanten omgaat. Een van die diensten die Bergman Juridisch Adviesbureau aanbiedt is het beoordelen van bedrijven op compliance met de GDPR. Indien het bedrijf een dergelijke beoordeling goed afrond ontvangt het een GDPR keurmerk.

1.     Bedrijven zijn constant in beweging

Doordat bedrijven continu in beweging zijn komen en gaan er veel klanten, en zo ook persoonsgegevens. Het is belangrijk om te blijven stilstaan bij de manier waarop u omgaat met deze gegevens.

2.     Het coronavirus

Door de pandemie werken veel mensen thuis. Op het moment dat mensen thuis werken gelden er andere regels, wat betreft privacy.

3.     Verwerkingsregister van groot belang

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft uitgelegd dat het hebben van een correct verwerkingsregister van groot belang is. De nieuwe prioriteiten van de Autoriteit Persoonsgegevens zullen wij bij het beoordelen van de compliance meenemen.

4.     Toename in klagende betrokkenen

De Autoriteit Persoonsgegevens meldt dat er een toename is van klagende betrokkenen[1]. Dit kost tijd en geld voor bedrijven.

5.     Rechters kennen schadevergoedingen toe

Rechters kennen schadevergoedingen toe aan betrokkenen indien hun rechten zijn geschonden. Een procedure bij de rechtbank kost ontzettend veel tijd. Bovendien kunnen de kosten van de procedure en de schadevergoeding hoog oplopen.

6.     U laat zien dat u de privacy van uw klanten waarborgt

Door middel van de keuring kunt u uw klanten laten zien dat de privacy van uw klanten belangrijk voor u is. Daarbij laat u door middel van de keuren zien dat u ook daadwerkelijk werk maakt van de privacyregelgeving.

7.     Een herkeuring dwingt u om nog eens kritisch naar uw privacybeleid te kijken

Een herkeuring maakt dat u nogmaals kijkt naar uw privacybeleid en eventuele fouten kunt aanpassen.

8. Het Privacy Shield is ongeldig verklaard

Per 16 juli 2020 is het Privacy Shield ongeldig verklaard. Dit betekent dat de verwerkingen die u in de VS laat doen onder het Privacy Shield mogelijk onrechtmatig zijn.

9.     U kunt het nieuwe keurmerk voeren

Door de herkeuring blijft uw keurmerk helemaal up-to-date en kunt u het vernieuwde keurmerk voeren.

Kortom, genoeg redenen dus om nog eens goed te kijken naar de compliance van uw bedrijf.

Indien u wenst om ons keurmerk te mogen blijven voeren willen wij u uitnodigen om via onderstaande knop een herkeuring aan te vragen. Indien u het assessment wederom met goed gevolg afrond ontvangt u een nieuw keurmerk.

De uitgegeven keurmerken kunt u vinden in ons online register.

Mocht u nog niet beschikken over een keurmerk dan kunt u dit uiteraard ook voor het eerst aanvragen:


[1]  https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/forse-stijging-privacyklachten-2019#subtopic-5806

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *