Oplossingen voor webwinkels

Mensen kopen steeds meer via het internet. En dat is ook niet zo gek, online winkelen heeft immers veel voordelen in vergelijking met een reguliere winkel: de prijzen zijn vaak lager, het assortiment is vanuit de luie stoel te vergelijken met andere aanbieders en de bescherming van consumenten bij aankopen op afstand is uitgebreider dan bij de koop in een winkel van ‘baksteen’.

Voor de ondernemer zijn er ook voordelen: hij is immers niet langer gebonden aan het gebied rondom zijn winkel, de wereld is zijn afzetmarkt. Bovendien kunnen webwinkels bijzonder gericht adverteren en kunnen zij het ‘etalagegedrag’ van hun klanten met software tot op de seconde volgen. Deze nieuwe technieken brengen ook risico’s met zich mee die in de reguliere detailhandel een minder prominente rol spelen.

Iemand die bijvoorbeeld in een bakstenen winkel kleding koopt, zal over het algemeen in de gelegenheid worden gesteld de kledingstukken te passen. Het spreekt voor zich dat dit in een webwinkel niet gaat: de producten zijn immers niets meer dan opgemaakte computercode met een aantal afbeeldingen. De consument kan de stof niet voelen en heeft mogelijk moeite met het bepalen van de juiste maat. Toch wordt het winkelwagentje gevuld en levert de ondernemer de artikelen de volgende dag. Hierbij worden kosten gemaakt, de order moet immers worden ingeboekt, de producten ingepakt en vervolgens worden verzonden. Stel dat de bestelde kleding niet naar wens is, wat gebeurt er dan? Artikel 6:230o lid 1 bepaalt:

De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken […]Art. 6:230o lid 1 BW

De consument heeft dus het recht om de op afstand aangekochte producten binnen een zichttermijn van tenminste 14 dagen zonder opgaaf van redenen terug te sturen. Zo kan de consument met een gerust hart producten op internet bestellen. De niet passende kleding kan dus zonder problemen worden teruggestuurd naar de webwinkel. De kosten van de webwinkelier spelen hierbij geen rol. Sterker nog, ook de ‘leveringskosten’ moeten worden terugbetaald. Ontbinding houdt immers in dat elke partij dat wat hij gepresteerd heeft ongedaan moet maken. In de praktijk betekent dit dat de webwinkelier de verzendkosten moet terugbetalen en dat de consument op zijn eigen kosten het artikel terug moet sturen.

Toch is het niet zo dat alles dat via internet is besteld onder de werking van artikel 6:230o lid 1 valt. Bepaalde producten zijn naar hun aard ongeschikt om terug te sturen, denk hierbij aan producten en diensten die op maat zijn gemaakt, hygiëneproducten, beperkt houdbare producten en makkelijk kopieerbare producten zoals software en dvd’s. Verbruiksartikelen mogen daarentegen niet worden uitgezonderd van het heroeppingsrecht: deze mogen ook wanneer zij deels ‘verbruikt’ zijn worden teruggestuurd. Betekent dit dan dat de webwinkelier in dit geval zijn verlies moet nemen?

Nee, dat hoeft niet. De consument moet een redelijke vergoeding voor de waardevermindering betalen. Als het product totaal niet meer verkoopbaar is, kan de waardevermindering oplopen tot 100% van de verkoopwaarde. Voorwaarde is wel dat de webwinkel voldoet aan zijn informatieplicht ten aanzien van het herroepingsrecht, doet hij dit niet dan blijft de waardevermindering voor zijn rekening.

Bergman helpt webwinkeliers risico’s tijdig te signaleren en zoveel mogelijk te beperken of zelfs weg te nemen. Goede algemene voorwaarden en een duidelijk retourenbeleid zijn voor elke webwinkel een must – daarom bieden wij deze aan voor een zeer schappelijk tarief.


Meer informatie?


Heeft u een vraag over dit onderwerp? U kunt op de knop hieronder drukken om direct contact met ons op te nemen. Wij beantwoorden uw vragen binnen 24 uur.

Neem contact op

Offerte aanvragen


Heeft u een vraag over dit onderwerp? U kunt op de knop hieronder drukken om direct contact met ons op te nemen. Wij beantwoorden uw vragen binnen 24 uur.

Vraag offerte aan

Direct bestellen


U kunt bepaalde diensten ook via onze webwinkel RechtZeker Online inkopen. Hieronder staan een aantal diensten weergegeven. Klik op de knop voor meer.

RechtZeker Online

Deel deze pagina

Lees meer in
de Kennisbank

RechtZeker Online


[product_category category=”ecommerce”]

contactgegevens


Postadres
H.L. Wichersstraat 11A
9723 AD Groningen

Bezoekadres (op afspraak)
Henri Dunantlaan 2
9728 HD Groningen

  • 050 785 22 82
  • 050 711 93 80
  • 06 482 66 566

wij zijn partner van


Image
Image
Image
Image
Image